Hoe houd ik een goed slechtnieuwsgesprek

Het brengen van slecht nieuws is dikwijls geen gemakkelijke opgave. We zijn bang door de ander niet meer aardig gevonden te worden; of zijn bang dat we niet goed kunnen omgaan met de weerstand en emoties van de ander (en die van onszelf); of we weten niet hoe we het bericht zo kunnen brengen dat de ander zich als persoon niet in de steek gelaten voelt.

In deze training leert u de ander op respectvolle wijze een bericht te brengen dat hij of zij liever niet zou ontvangen.

U leert oa:

  • hoe om te gaan met de gedachten en gevoelens die u zelf voorafgaand aan het gesprek heeft
  • hoe u het bericht het best kan verwoorden
  • wat de meest gemaakte fouten zijn in het brengen van het slechte nieuws
  • hoe u om kunt gaan met wat de reactie van de ontvanger van het slechte nieuws in u teweeg brengt
  • hoe u op respectvolle wijze kunt omgaan met de geëmotioneerde ander
  • hoe u samen tot een oplossing kunt komen van eventueel nieuw ontstane moeilijkheden
  • hoe u het gesprek kunt afronden

In deze training wordt geoefend aan de hand van praktijksituaties zodat u de theorie direct leert toe te passen.

De training is bestemd voor managers, leidinggevenden, verpleegkundigen, verzorgenden, en WMO consulenten.

De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van elk 2,5 uur. De kosten zijn per persoon € 200,- inclusief lesmateriaal. Na afloop ontvangt u het certificaat van Zorg voor Zorgenden

Voor informatie of aanmelding voor een intake-gesprek kunt u mailen naar:

M info@zorgvoorzorgenden.nl
T 024-3586117